Warszawa Singera 28.08 – 04.09 22 za nami…..

Zakończona niedawno 19 edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera miała dwa oblicza.

Pierwsze to pełne emocji i wielowymiarowe lecz spójne i wspaniałe zaaranżowane występy artystek zaproszonych do tego projektu. Na kilku scenach stolicy pojawiły się i zaśpiewały takie osobistości świata muzyki jak: Nina Stiller, Natalia Przybysz, Silvia Lorenzo czy chyba największa znakomitość festiwalu: Yasmin Levy. Na każdym z tych wydarzeń dało się odczuć, jakiego święta jesteśmy świadkami oraz skąd muzycy i wokalistki brali i brały inspiracje, przygotowując program. Głównym bohaterem tych wieczorów stała się narracja hebrajska i do niej to głównie nawiązywały teksty, aranżacje i wykonanie wybranych utworów. Dodać należy, że wszystkie te niezwykle charyzmatyczne Panie, świetnie poradziły sobie z zaproponowana stylistyka. Brawo.


Drugie oblicze tegorocznego festiwalu nosi imię Paweł Szamburski.
Niezwykła postać. Muzyk i kompozytor, a przy tym niezwykła osobowość sceniczna. Ktoś, kto z gry na klarnecie, na przeżywaniu tej chwili, na emocjach które temu towarzyszą robi niezwykle teatrum. Jak bardzo pomaga to w odsłuchu, w odczuwaniu tej muzyki mogą zaświadczyć spontaniczne wybuchy emocji widzów – choćby w synagodze, gdzie apel muzyka o próbę ekstatycznego przeżywania pieśni żydowskiej spotkał się z dużą aplauzem. Dwa projekty Gan Eden zagrany w kameralnej scenerii dziedzińca Muzeum Pragi i Nigunin jako Trio Bastarda – instrumentalne pieśni chasydzkie bez słów grane w synagodze Nożyków oraz dodatkowo, merytoryczne przygotowanie i erudycja autora tych projektów, nauczyła nas więcej o życiu i kulturze żydowskiej niż kilka podręczników. Żałować można tylko, że takich wydarzeń nie było więcej.

Tegoroczny Festiwal Warszawa Singera przeszedł do historii. Obfitował w całe mnóstwo wydarzeń, których po dwóch latach przerwy z powodu pandemii nie pożałowali nam organizatorzy. I chwała im za to. Szkoda tylko, że tak zgrabnie opracowany program /informator festiwalowy był tak skromny w swojej treści. Dla osób które miały okazję po raz pierwszy zetknąć się z kulturą żydowską, brak choćby skromnego wprowadzenia w charakter wydarzenia lub koncertu mógł nieco zniechęcić.
Do zobaczenia za rok.

Udostępnij

Mapa dostępności Fundacji Avalon

Równy dostęp do ochrony zdrowia to prawo zagwarantowane konstytucyjnie. Ustawao dostępności zobowiązuje instytucje publiczne, między innymi placówki służby zdrowia, dolikwidacji barier architektonicznych. Rzeczywistość nie pozostawia

Read More »